29 September 2012

ROVER TRACK!


Salam! Petang Jumaat aku kayuh bersama rakan ke Frim. Kali ne kami cadang berkayuh ikut laluan jogger. Bermula dari post kawalan frim, kami kayuh menuju masjid disebelah kanan. Laluan ne yang di kenali Rover Track adalah laluan pejalan kaki dan kaki jogging. 

Track ne bermula selepas masjid. Ramai dah jogger yang keluar masuk melalui track ne. Semasa kami berkayuh mendaki bukit, kami berselisih dengan pejalan kaki warga emas yang terdiri dari lelaki dan wanita yang kebanyakan dari kaum Cina. Sukar sekali untuk menemui pejalan kaki atau jogger (warga emas) dari kaum Melayu.



Waktu petang camne, ramai kaum Melayu sedang layan drama Korea kat tv terutamanya kaum wanita, kaum lelakinya  pulak suka sangat lepak kat kedai kopi sambil berbual kosong. Yang bestnya tu, setiap simpang jalan atau lorong pasti ada warung kopi. Itu adalah pemandangan biasa di Malaysia.


Kepada kengkawan yang baru mahu melakukan aktiviti berjalan kaki atau jogging di Rover Track ne, dinasihatkan datang bersama rakan. Laluan ne bermula dengan pendakian bukit sehingga luorang jumpa anak sungai. Lepas tu patah balik dan keluar dari track menuju masjid. Sekiranya luorang tidak membawa air minuman, bolehlah singgah kat kantin  frim yang berhampiran.


Kepada raider tegar offroad, disinilah laluan mereka keluar setelah melalui Dream Trail yang dipenuhi dengan akar, berbatu, lecak dan laluan curam. Mungkin juga ada halangan seperti binatang berbisa! Untuk mereka yang suka melalui track ne, mereka selalunya udah bersedia dengan teknik kayuhan, penggunaan gear, serta mental dan juga stamina.

Sebenarnya  Beb! Banyak laluan atau track untuk jogger atau peminat mtb. Sekiranya luorang tak minat nak berjogging kat kawasan hutan macam Rover Track, luorang boleh jogging kat jalan tar bermula dari pintu pos kawalan hingga ke kawasan anak sungai.


Rumah papan ne mungkin di bina pada tahun 60'an. Ketika luorang berjogging dan terlihat ummah ne di sebelah kiri, ini adalah tanda penamat track rover. Selamat berjogging!


No comments:

Post a Comment