26 February 2013

BOLEH CAYA KE?


Assalamualaikum Sis! Entri "Boleh Caya Ke?" kali ne nak story pasal beberapa kejadian ragut, samun dan rompak ke atas suri rumah yang tinggal sorang diri kat rumah, pasal kematian suami dan tiada zuriat. Kisah Mek Ya, 75 yang hidup sebatang kara (sampai lane pong aku tak tau apa makna kara)di bawah Program Pembangunan Rakyat Termiskin di Parit Buntar, Perak telah kerugian RM3,000.00 apabila wang tunai dan seutas rantai leher miliknya dirompak seorang penjenayah yang memecah masuk ke rumahnya semalam.

Kat Tasek Gelugor pulak, berita seorang suri rumah disamun dua lelaki bersenjatakan sebilah pisau Ramboo di rumahnya, Isnin lalu. Menurut Sopiah, ketika berada didapur pada kul 11 pagi, tiba-tiba muncul dua lelaki menaiki sebuah motosikal berhenti di pintu dapur rumahnya lalu seorang daripadanya berpura-pura bertanyakan tentang suaminya.

"Lelaki tersebut kemudian meminta segelas air kerana mendawa dahaga lalu saya mengambil segelas air dan memberikan kepadanya tetapi lelaki itu meminta segelas lagi untuk rakannya pula". Sambung mangsa lagi "Ketika saya pergi mengambil segelas lagi air, kedua-duanya menyerbu masuk lalu seorang daripadanya mengeluarkan pisau dan mengacu ke perut saya. Seorang lagi memaut leher saya dan meragut rantai emas dan gelang tangan saya yang dianggarkan bernilai RM20,000.00", katanya.

Di Kampung Kedai Buloh Badang, Kelantan pulak kisah si anak (Mohd Syaridan, 27 tahun) melakukan ugutan jenayah menggunakan pisau ke atas ibunya, Che Saniyah Che Soh, 56 tahun. Ikut fakta kes, sianak menyepak, menumbuk kepala ibunya dan mengugut ibunya dengan pisau serta gunting hanya kerana ibunya tidak memberi wang. 

Tiga kes diatas tadi adalah kisah benar Sis! Ini kisah bukan main-main atau cobaaaan! Kes-kes seperti ini akan terus berlaku baik di kampung maupong di bandar. Cuma bezanya kalu dibandar, penjenayah akan meragut beg tangan wanita didalam bakul motosikal atau memecah cermin tingkap sebelah pemandu ketika kereta berhenti dilampu tiga warna. Diorang ne pong buat kojer, kalau pemandunya seorang wanita bersendirian.

Kat bandar macam Kelompo ne lagilah diorang kreatif nak dapatkan duit. Ada yang menyamar sebagai tukang kasut dan ada gak menyamar sebagai peminta sedekah. Macam Mamat sorang nelah! Aku peratikan dia duduk kat kaki lima dengan bermodalkan cawan kertas dan kudis buta akibat penagihan dadah.

Bisalah orang Kelompo! Murah hati dan suka bersedekah. Lepas dua tiga jam minta sedekah dan dapat hasil, si Mamat ne pong bangun dan berjalan arah ke bawah jembatan. Apalagi Sis, Jadi doktorlah diorang! (Aku terpaksa ambik foto ne dari jauh, takut kalu zombi-zombi ne kejar aku). Huhuhu!



Extra: Pesanan kepada ibu dan nenek yang tinggal sendirian di kampung. Janganlah pakai rantai dan gelang emas, kerana mungkin akan menjadi mangsa ragut dan samun olih bebudak penagih dadah. Kalau ada lelaki atau perempuan yang tidak dikenali bertanya soalan standard (tanya pasal suami) atau minta secawan air kerana dahaga, usah dilayan. Segera tutup pintu dan bersedia dengan parang panjang!


No comments:

Post a Comment