20 February 2013

KAYUH MALAM KE CLOCK TOWER


As Salam Bro! Selepas solat Isya' aku gerak arah tempat pertemuan di belakang hotel. Lebih kurang kul 0930 malam, barulah kami mula berkayuh. Menyusuri laluan biasa iaitu kawasan perumahan mewah Bukit Tunku. Lepas tu take five kat persimpangan Jalan Bukit Tunku dan Jalan Tun Ismail yang dolunye dikenali Jalan Maxwell.


Tempat kami take five ne adalah puncak bukit yang  mengadap Jalan Kucing dan bangunan PWTC. Ketika kami sampai kat sini, udah ada kumpulan rider yang sedang berehat. Mereka adalah dari group Roda Link dan salah saorang raider tersebut (foto cover story) ialah duta basikal jenama Polygon.



Seronok gak berbual dengan diorang ne, hinggakan masa berlalu tanpa kami sedari. Lepas tu kami teruskan kayuh menuju Clock Tower melalui Bank Negara, masuk arah Dataran Merdeka dan beluk kiri arah ke Lebuh Ampang. Kat sinilah terdirinye clock tower yang dibina pada tahun 1937 sebagai art deco. Sebelum ne pong aku pernah story pasal clock tower iaitu pada entri 4 November 2012 yang bertajuk The Clock Tower!


Kayuh basikal! Bagi aku kayuh basikal waktu siang atau malam sama aja tujuannya ialah untuk kesihatan. Kayuhan malam lebih santai kerana udara lebih bersih dan kurang kenderaan, tetapi kengkawan kenelah hadkan jumlah jarah kayuhan. Berkayuh bagi tempoh yang lama secara paksaan mungkin memudaratkan kesihatan. 

Sebelum memulakan aktiviti berkayuh, ada gak kengkawan yang tak cukup sihat, menelan pil atau meminum air untuk tambahkan tenaga. Ada baiknya (sebelum telan atau minum air tambah tenaga) kengkawan terlebih dahulu mendapat nasihat dari doktor. Manalah tau, mungkin kengkawan alah dengan ubat berasaskan sulfer atau ubat demam yang dibeli dari farmasi.  



Sekiranya kengkawan tidak cukup sihat untuk berkayuh atau melakukan senaman tekanan tinggi, lebih baik kengkawan berjalan sebagai senaman untuk menjaga kesihatan. Menurut kajian yang diterbitkan oleh Jurnal PLOS ONE, senaman tekanan rendah (berjalan bagi tempoh yang lama) meningkatkan sensitiviti insulin dan paras darah ke tahap yang lebih baik berbanding melakukan sesuatu latihan berat dalam tempoh sejam.

Mj: Salam sayang dan jumpa lagi!

Dataran Merdeka waktu malam!

Possing dari Mahfol!
The Clock Tower!


No comments:

Post a Comment