14 February 2013

HOBI & GATAL TANGAN!

Gatal Tangan!

As Salam! Gatal tangan ker atau tangan gatal, aku pong ada sikit keliru. Tapi yang pasti aku nak gak melukis. Kat entri ne aku paparkan 12 hasil conteng-conteng (bukan lukisan pong!) menggunakan tetikus.

Bermula dari atas ke bawah dengan tajuk Gatal Tangan, Mangsa, Penantian, Malunyer, Passwords Bro, Mau tapi malu, Apa tenguk-tenguk, Silap ne, Malam di Tg Malim, Aku adalah rama-rama, Mimpi yang sedih sekali dan Sakit Mata!   
Mangsa!


Hobi menconteng ne bermula ketika aku berada di tahun dua, kat Sekolah Rendah Bukit Belimbing, Kuala Selangor. Masa tu salah satu mata pelajaran yang menarik minat aku ialah "Perkhabaran". Setiap pagi buku tersebut kene lukis dibahagian atas dan dibawahnya pulak ada storynyer, kira macam wartawan lah!

Selalunye aku lukis gambar bebudak main layang-layang atau bebudak sedang memancing. Lepas tu warnakan dan kat bawahnya pulak kene buat story macam ne "Hari ini hari Khamis, cuaca hari ini panas. Petang semalam saya ikut ayah saya pergi memnacing ikan di sungai".
Penantian...


Minat atau gatal tangan aku, berterusan  ketika berada di sekolah menengah. Buku teks yang menjadi mangsa aku ialah buku Tawarikh Tanah Melayu 1400 - 1959. (Istilah tawarikh tu udah diganti dengan Sejarah). Wajah ilustrasi seperti Sir Andrew Clarke, J.W.Birch, Sir Hugh Low dan Sir Frank Swettenham aku conteng dengan letakan cermin mata, misai melintang dan janggut panjang. Kekadang bila udah siap menconteng, aku sendiri geli hati tenguk wajah-wajah mereka!

Malunyer!


Lama kelamaan, minat aku menconteng udah beralih kepada hobi melukis. Selain melukis, ketika itu kebanyakan bebudak sekolah minat mengumpul stem, duit silling, main layang-layang, guli, masak-masak dan kumpul komik.

Itu dolu, Sekarang ne bebudak lebih suka melayari Internet, bermain permainan komputer, berbual maya atau chat di facebook. Kebanyakan bebudak ne abiskan masa lapang di rumah atau di siber cafe. Yang lebih dewasa suka kepada aktiviti luar seperti melancung, rock climbing, bermain pintball, perkemahan, mendaki gunung atau meredah hutan (jungle walk). 
Passwords Bro!


Yang ada lebihan tunai pulak, kumpul beg tangan berjenama, kasut, buku, lukisan dan barangan antik. Ada gak yang punya koleksi basikal mahal, motosikal berkusa besar dan kereta mewah yang mencecah harga jutaan ringgit. Tak kira jantina, tua atau muda masing-masing punya koleksi peribadi dan hobi  sebagai cara mengurangkan stres. 

Setiap kengkawan yang mahu kekal waras perlukan aktiviti kegemaran, asalkan kengkawan bijak berbelanja. Hobi bukan sahaja satu petunjuk tahap ekonomi individu, tetapi boleh gak dijadikan satu kerjaya dan sumber pendapatan lumayan. Contohnya (sekadar menyebut beberapa hobi) seperti hobi melukis, memasak, menjahit, ambik gambar atau memiliki laman blog sendiri. Sekian dan jumpa lagi di entri akan datang!
  
Mau tapi malu...
Apa tenguk-tenguk!
Silap ne!
Aku adalah rama-rama!
Mimpi yang sedih sekali!
Sakit mata!

No comments:

Post a Comment