28 February 2013

KELOMPO TO SEREMBAN...LUNCH!


Khamis 28/2/2013!
Aku ajak kawan aku Azahan ge Seremban untuk makan tengahari. Jam 1000 pagi, kami berdua udah berada di stesen KTM Komuter Bank Negara. Beli tiket Kelompo-Seremban Rm06.10 sahaja, tanpa perlu ke mesin token seperti LRT.


Lama gak aku tak ge Seremban! Selalunya kalau ge arah Selatan memang tak lalu Seremban pasal ikut highway. Kali terakhir aku singgah di Seremban mungkin pada akhir tahun 70'an. Udah lamakan! 

Kebetulan kawan aku si Azahan ada kat Kolompo dan free pulak tu. Azahan ne aku kenal ketika sama-sama belajar asas grafik kat APS (Angkatan Pelukis SeMalaysia) di Jalan Tun Razak, Kelompo sekitar penghujung tahun 80'an! "Eh! Komuter dah sampailah", kata si Azahan. Kami naik dan komuter pong bergerak meninggalkan stesen Bank Negara.
   


Komuter terus bergerak! 
Kenang kembali! Era' penghujung 80'an pulak, aku baru balik dari Kota Kinabalu pasal restoran Sate Hut yang aku uruskan, udah tak berapa menjadi pasal kelembapan (gawat) ekonomi dunia ketika itu. Jobless! Banyak masa aku habiskan kat APS dan sekitar Jalan Masjid India, bersama kengkawan pelukis jalanan.

Satu hari, si Azahan cadangkan kami buat kerja-kerja graphic termasuk mencetak baju-T dan pos item. Kami pong daftarlah syarikat kecik dengan bayaran RM60.00 henggit atas nama Colour Design & Promotion. Pejabat masa tu tumpang pejabat adik aku Majid di Wisma Inter Consortium, Jalan Ipoh, Kelompo.


Tiba-tiba penumpang diberitahu iaitu komuter udah menghampiri stesen Seremban. Lamunan aku terhenti dan bersedia untuk turun! Sampai di stesen Seremban kul 1130 pagi, ini bermakna perjalanan kami memakan masa lebih kurang satu jam setengah. Kalau jadilah projek kereta api laju Singapura-Kelompo, mungkin  tak sampai setengah jam ge Seremban! 





Pasal awal sampai, kami berdua singgah kat kedai buku terpakai. Belek sana, selak sini-cari buku yang berkenan di hati. Hampir 45 minit gak kami kat kedai buku tu dan si Azahan beli dua buah buku dan aku pong beli sebuah buku Guide to Photography dan sebuah lagi buku kecik A Color of His Own.


Tenguk jam udah dekat kul 1230 tengahari. Cantiklah ne kan kalau ge isi perut sambil chit-chat. Pusing-pusing kat kompleks, nak cari tempat makan yang boleh duduk lama sikit. Akhirnya ambik keputusan makan kat food court. Aku ge kauter nasi ayam dan si Azahan pesan minuman abc dan cendol untuk aku.

Selesai makan
dan berehat sekejap, kami gerak ke setesen Seremban untuk beli tiket balik ke Kelompo. Masa dalam perjalanan balik hari pong hujan dan terasalah sejuk hawa dingin komuter. Apa lagi terlelaplah seketika!


Extra
: Terma dan Syarat menaiki KTM Komuter adalah Tertaluk Akta Keretapi 1991 iaitu pastikan stesen destinasi pada tiket adalah betul, simpan tiket untuk pengesahan dan yang terakhir ialah kalu tiket hilang sucaj RM30.00 akan dikenakan. Jumpa lagi Bro!


No comments:

Post a Comment