13 January 2015

KE LANCANG BERSAMA SANI


Pukul tiga petang.


I- Aku
dongak kelangit, melihat awan kelabu berarak.  Gumpulan-gumpalan  awan kelabu mula bertukar menjadi hitam bagaikan sekawan burung garuda mahu menyerang dan turun kebumi. Tidak lama kemudian angin bertiup, diikuti dentuman petir dan hujan lebat.

Sepanjang hujan turun, aku berlindung disebalik tiang. Mata aku pula memerhatikan pergerakan air hujan yang mula bertakung tidak jauh dari longkang. Air itu bergerak laju keluar dari takungan menuju longkang dan membawa sekali dedaun kering. Apabila air itu bertemu lubang kecil ia cuba masuk sambil berpusing disekeliling lubang lalu jatuh ke dalam longkang. Air, apabila hendak bergerak laluannya jangan cuba hendak dihalang!




Setengah
jam kemudian Sani tiba. Ketika kereta meninggalkan kawasan kejiranan aku, cuaca kelihatannya seperti senja sedangkan jam ditangan aku baru menunjukkan pukul 0335 petang. Kereta yang dipandu Sani bergerak laju melalui Tol Gombak, Genting Sempah dan berhenti di Pekan Karak.

"Kita berhenti kat sini. Petang ne ada pasar, boleh kita beli makanan untuk makan malam. Malamnya nanti tak payah keluar makan". Ujar Sani sambil kami gerak ke arah gerai-gerai yang didirikan kat kawasan lapang berhampiran masjid.

"Apa kata malam ne kita pekena sate. Aku payunglah[1]".

"Ok gak. Lu beli sate, gua beli sikit kuih"
balas Sani.

Walaupun
dipanggil pasar malam tetapi tidaklah sama pasar malam Jalan Kucing atau pasar malam diTaman Beringin kat Kolompo. Kat sini hanya ada lebihkurang 15 gerai. Lagipun, pekan Karak ne tidaklah sebesar mana kalau nak dibandingkan pekan Bentong atau Temerloh.

                  

                      
Pukul 0445 petang.

II- Usai
membeli sate, sedikit kuih dan teh panas, kami gerak tinggalkan Pekan Karak menuju Paya Pelantar. Melalui Jambu Rias lalu ke Kampung Lengkong dan terus ke pondok Sani yang terletak didalam kebun Paya Pelantar.

Keluar sahaja dari perut kereta, kaki memijak tanah lembut lagi basah kerana hujan baru sahaja berhenti disini. Kenalah memilih laluan yang tanahnya keras sedikit supaya tapak kasut tidak mudah terbenam. Sambil berjalan menuju pondok, berpuloh-puloh ekor nyamuk mengejar, berpusing-pusing dan cuba membenamkan jarumnya kat sekitar tengkuk aku. Aku cepatkan langkah menuju pondok!


Dipondok,
SiSani sedang menyalakan lingkaran penghalau nyamuk atau mudahnya disebut ubat nyumuk. Setiap satu lingkaran berkesan untuk menghalau nyamuk selama 8 jam bagi bilik berukuran 60m. Walaupun likaran ubat nyamuk dipasang tetapi ada gak beberapa ekor nyamuk yang berani meredah asap nyamuk kerana laparkan darah. Aku pula kebilik air untuk mandi dan kemudiannya solat Magrib.

Senja pun membawa waktu ke malam. Kami menikmati sate yang sudah sejuk sambil ditemani suara katak, siput babi, cengkerik dan burung tukang. Seperti sebuah orkestra gamaknya, berkicau, bersiul, sahut menyahut tanpa rasa jemu, rasa cemburu atau  suaranya akan ditiru. Mereka hidup bebas sebab itu mereka digelar binatang!

Malam
tiada bulan tiada bintang. Si Sani, selepas makan sate layan pulak sebatang rokok. Badannya disandarkan ke-tiang dinding. Tenang saja wajahnya. Aku pula cuba menghabiskan saki-baki air teh yang udah sejuk. Mata mengintai ke-luar, menyuluh ke ranting pokok jering, kalau-kalau ternampak sang tupai  mengupas buah. Malam ne tupai tidur awal agaknya!

Angin
malam membawa waktu dinihari[2]. Esuk paginya kami hendak ke-kebun yang jarak antara pondok diPaya Pelantar ke Mempateh diLancang lebih kurang 45 minit masa perjalanan. Malam yang dingin membuatkan kami tidur lena. Z-Z-Zzzz!

                          
Pukul lapan pagi.


III- Aku dan Sani udah sampai  disimpang Mempateh. Pagi ne cadangnya hendak sarapan ruti canai tetapi kedainya tutup. Kami ke seberang jalan. Minum disebuah gerai kecil kepunyaan seorang wanita, yang ketika itu hanya ada seorang pelanggan sahaja sedang bersarapan. Kami sarapan nasi lemak bungkus. Seorang pelanggan lelaki bertubuh kecil masuk dan duduk mengadap kami berdua. Lelaki itu hanya duduk sambil sengih-sengih[3]. Aku sebagai orang luar kenelah beradab sikit lalu menegur lelaki tersebut.

"Minum Bang"
 

Lelaki itu hanya mengeleg-gelengkan kepala sambil merenung aku. Risau gak aku, apahal Mamat ne sengih tak habis-habis. Bercakap tidak, bisu agaknya. Aku bersuara lagi.

"Makan nasi lemak Bang"
 

Senyap gak. Sengih lagi tapi kali ini ibu jari dan jari telunjuk kanannya bergerak, di-digeselkan diantara satu sama lain sebagai memberi isyarat. Ohhh! Baru aku tau, Mamat ne minta duit. Si Sani juga baru perasan yang Mamat ne bukan nak minta belanja minum tetapi nak duit. Untuk memuaskan hati Mamat ne aku huloklah dua hengit.

Mamat bertubuh kecil itu berlalu. Tidak lama kemudian seorang lelaki tua berjangut, berpakaian lusuh, masuk ke-gerai dan terus menghampiri kami berdua.

"Belanja minum boleh?"

"Boleh, Mintaklah" Jawab aku pendek.


"Teh Ice" pintanya. Fuhh! Pakcik ne lagi berutal
[4] Tak ada salam-salam nak mintak belanja, pulak tu pagi-pagi dah minum iced, macam Mat Sallehlah pulak.

"Kat sini ramai gak yang wa'yer short
[5] ya!"  Sani bercakap perlahan seakan-akan berbisik. Tangannya mencapai sebatang rokok lalu membakarnya. Menyedut dan melepaskan asapnya ke-ruang udara.

"Ah! Dia ne memang macam ne. Dalam sehari tu kekadang minum teh ais sampai lapan gelas. Semua orang belanja, kekadang Kakak pun bagi free je bila dia nak". Tiba-tiba tuan kedai [pompuan] bersuara dengan te'lor[6] pekat Pahangnya. Mungkin telinganya mendengar bisikan Si Sani tadi.

"Kak, nak tanya! Kenapa ada ramai orang macam ne kat sini? Hari tu, ada dua tiga orang yang minta rokok kat saya. Tenguk gayanya macam orang terbiar. Sorang tu nampak macam ok tetapi pagi-pagi udah menyanyi sambil mundar - mandir, macam tak betul". Soal Sani panjang lebar kepada tuan kedai.

"Tak ramailah, adalah lima enam orang. Yang Pakcik minum teh ais ne adek beradik dengan lelaki yang pakai baju hitam sepasang diluar tu!" Sambil jari Kakak tu menunjukkan seorang lelaki yang rambutnya kusut masai sambil ke hulu sekejap, kehilir sekejap tanpa tujuan mungkin!

"Ohhh gitu. Kesian!".

Aku dan Sani bangkit dan terus membayar harga 2 gelas teh tarik, satu gelas teh ais dan dua bungkus nasi lemak lalu hendak beredar.

"Rokok sebatang!".

Sani menghulurkan sebatang rokok, tolong mencucuhkan apinya sekali. Lelaki teh ais tu senyum, menghisap rokok dan melepaskan asapnya perlahan-lahan tanda puas! Kami gerak meninggalkan
Mempateh menuju Taman Pertanian Kekal. - Jumpa Lagi!

 

       





No comments:

Post a Comment