11 January 2015

LANGKAWI KE KOLOMPO [8]

30 Disember 2014

Jam 0800 pagi di dalam bilik Motel Warisan Siti, kami bertiga [aku, Baha dan Saiful] bersiap-siap untuk keluar sarapan. Ketika perpusing-pusing[1] sekitar rumah kedai di-Dayang Business Centre, belum banyak lagi kedai yang dibuka. Oleh kerana tiada pilihan akhirnya kami singgah untuk bersarapan di restoran mamak yang terletak di-coner lot rumah kedai. [Ah! Mamak lagi]

Sambil
minum kami berbual. SiSaiful bagitau kami, nanti setibanya di-Kuala Perlis, Saiful hendak balik Kolompo memalui perkhidmatan bas ekspres Kuala Perlis ke Kuala Lumpur. Aku dan Baha pula merancang untuk balik ke Kolompo menggunakan tren Ipoh-KL atau KTM Senandung Langkawi. Maknanya, kami akan berpisah dengan SiSaiful sebaik sahaja tiba di jetty Kuala Perlis.

Walaupun
siSaiful macam tergesa-gesa hendak balik Kolompo pagi ne, tetapi pada masa yang sama mengajak kami ronda-ronda dahulu ditepi pantai berhampiran foodfourt [stall] yang disediakan oleh Majlis Bandaran Langkawi [Municipal Council Langkawi].

Pukul 1030 pagi lebihkurang, barulah kami check-out dari bilik penginapan. Masa siSaiful berurusan dengan staff Motel Warisan Siti, aku pulak ambik kesempatan membeli tiga helai kemeja-T yang tertera logo Starbuck Coffee Langkawi dan Langkawi Island. [Harga 3 helai kemeja-T  RM40.00].

Untuk
sampai ke jetty, kali ini kami [aku, Baha dan Saiful] menapak[2] ikut tepi pantai sekitar Taman Lagenda Langkawi. Sepanjang menyusuri taman ini aku lihat ada beberapa ekor ketam gergasi, buaya dan rama-rama dijadikan sebagai art deco bagi mengindahkan lagi landskap Taman Lagenda Langkawi.

Menapak
ikut short-cut Taman Lagenda Langkawi ne memang berbaloi. Ketika kaki melangkah ikut trek yang disediakan, mata pulak layan  panorama pagi dimana terdapat banyak boat dan kapal layar yang berlabuh berhampiran Jetty Kuah. Dari jauh udah kelihatan titik tumpu[3] diDataran Lang iaitu sekor burung helang yang bersedia untuk terbang. [Jika berjalan hanya 15 minit kalau ikut Taman Lagenda Langkawi, jarak antara Dayang Business Center ke Jetty, hanya kira-kira 1 kilometer sahaja].

Jetty Point Complex.
Kami sampai dikompleks lebih kurang pukul 1145 pagi. Beli tiket ferry dengan harga RM18.00 seorang. Ferry akan gerak dari terminal pada jam 1300 tengahari dan dijangka tiba di-terminal Kuala Perlis pada pukul 1430 petang.  Ada masa lagi kalau kami hendak makan-minum atau ke tandas untuk melepaskan hajat.

Kaum[4]
memang ramai kat sini terutama pelancung Mat Salleh. Kami bertiga memilih untuk lepak kat luar kompleks siar kaki berhampiran medan selera. Baha dan Saiful layan nasi lemak dan aku pulak masih kenyang. Masa yang terluang[5] lebihkurang satu jam akan aku habiskan dengan mencuci mata disekitar kompleks. Aku tinggalkan Baha dan Saiful disitu.

Sibuk.
Orang ramai mundar-mandir disini. Aku buat hal akulah, jenguk itu-ini dan gerak dari satu kedai ke satu kedai. Memang takada niat pun hendak membeli souvenirs walaupun kat sini ada Duty Free Shopping Centre gitu! Terdapat dua buah shopping mall kat sini. Kebanyakan outlet menjual pakaian, accessories, cosmetics, minyak wangi, barang-barang kulit, pakaian sukan, emas, kamera, kasut dan chocolates. [Teringat choklat, meleleh air liur Bai!]

Selain
dept. store terdapat gak outlet Kenny Rogers Roaster, Bakeries Cafe, Starbuck Coffee dan juga outlet KFC. Kira, kat sini adalah satu-satunya shopping mall yang terbesar diPulau Langkawi. Kalau korang nak datang pulau lagenda ne bawaklah modal banyak sikit. [Boleh shopping sakan Bai!]

Jom Gerak!
Ada baiknya kita berada berhampiran feery 15 minit lebih awal. Orang ramai mula bersesak-sesak apabila pintu ferry dibuka. Kami duduk diseat 210, 211 dan 212. Tepat jam 1300 tengahari ferry pun gerak meninggalkan pulau lagenda menuju jety Kuala Perlis.

Kuala Perlis.
Cuaca nampaknya baik. Jam 14.45 ferry yang kami tumpangi sampai dengan selamat. Sebelum kami meneruskan perjalanan [menapak] ke bus terminal, kami singgah disebuah restoran untuk makan tengahari. Usai makan, kami gerak ke bas terminal. Aku dan Baha memebeli tiket bas ekspres Arwana ke-Ipoh dengan harga RM27.50 seorang. [Sementara siSaiful akan menaiki bas ekspres ke Kolompo pada jam 1600 petang].

Pukul 15.05 petang baru bas yang aku dan Baha tumpangi bergerak meninggalkan terminal menuju Bandar Kangar. Bas gerak perlahan ketika memasuki Bandar Kangar dan berhenti pulak diterminal hampir 40 minit lamanya kerana menunggu kalau-kalau ada penumpang. Masa bas berhenti disini, siBaha ambik kesempatan untuk solat Zuhor sementara aku menunggu didalam bas.

Bas Arwana Ekspres mula gerak menuju Terminal Shahab Perdana diAlor Setar. Perlahan sungguh pergerakan bas ketika menyusuri jalan yang dikiri kanannya kelihatan sawah padi yang sedang menghijau dan saujana mata memandang. [Kalau macam nelah, mungkin kami terlepas tren laju Ipoh-KL pada jam 2100 malam].

Adus!
Pukul 17.15 petang baru bas nak gerak ke Butterworth setelah berhenti selama 15 minit di Terminal Shahab Perdana. Sampai diTerminal Penang Sentral Butterworth pulak, cuaca udah gelap. Mana tak gelap, masa ne jarum jam tangan aku menunjukkan pukul 1900 malam. [Memang udah terlepaslah ekspres Ipoh-KL. Terpaksalah kami guna KTM Senandung Langkawi Bai!].

Akhirnya
bas yang kami tumpangi sampai di-Ipoh Terminal. Terminal bas kat sini pulak jauh teramat sangat dengan pusat bandar dan stesen KTM Ipoh. Nak tak nak terpaksalah kami naik teksi dengan kos sebanyak RM30.00 hengit bagi perjalanan ke Stesen KTM Ipoh Mali[5].

Sebaik
keluar sahaja dari perut teksi, kami bergegas ke-kauter tiket kalau-kalau ada perjalanan keretapi sebelum jam 2200 malam. Mana ada Bai! Jadi kami belilah tiket KTM Senandung Malam yang akan bertolak dari Ipoh pada jam 01.48 pagi dan dijangka sampai kat Kolompo jam 05.40 pagi. [Kira oklah tu, kami sampai pagi kat Kolompo. Bolehlah sarap dulu Bai!]

Nota Lutut: Belanja hari terakhir backpacker ialah Sarapan pagi RM2.50. Beli Kemeja-T 3 helai RM40.00. Tiket ferry RM18.00. Makan tengahari RM3.50. Tiket bas RM27.50. Tambang teksi ke KTM Ipoh RM15.00. Tiket KTM Ipoh-KL RM22.00. Makan malam RM5.00. Beli jajan dan sedekah musafir RM13.50. Sarapan pagi RM8.00. Jumlah semua : RM155.00]. - Backpacker kami tamat disini!

1. Assalam saudara Kakiconteng, mudah ke kita nak dapatkan perkhidmatan bus dari Kuala Perlis ke Alor Setar?

2. As Salam Ummu Hani Hashim.
    Maaf kerana lambat jawab. Perkhidmatan bas dari Kuala Perlis ke Alor Setar tidaklah sukar sangat. Apapun, bas tersebut ikut jadual yang udah ditetapkan...