03 January 2013

REZEKI SUDAH DIBAHAGI



Kisahnya! Pada suatu hari, Ibnu Absad an-Nahwi berdiri diatas atap masjid Mesir. Dia sedang makan sesuatu, dan disana ada seekor kucing. Ibnu Absad memberikan sedikit makanan kepada kucing tersebut. Kucing itu mengambilnya dan dibawanya pergi, kemudian kucing itu datang lagi. Kemudian dilemparkan makanan kepadanya, dan kucing itu melakukan seperti kali pertama.

Berulang kali Ibnu Absad melemparkan makanan kepada kucing itu, dan kucing itu mengambilnya, kemudian dibawanya pergi dan tidak lama kemudian datang kembali. Ibnu Absad hairan dengan apa yang telah dilakukan oleh kucing itu. Dia tahu, bahawa kucing itu tidak mungkin makan sendirian makanan yang telah diberikan kepadanya, kerana dia memberikan makanan yang banyak kepadanya.

Disebabkan rasa ingin tahu, maka Ibnu Absad mengekori kucing tersebut dari belakang. Kucing itu masuk kedalam rumah yang sudah roboh. Disana ada seekor kucing lain yang buta. Apa yang telah dibawa oleh kucing tersebut, diberikan kepada kucing yang buta itu. Dia meletakan makanan tersebut di depanya, kemudian kucing yang buta itu memakannya. Ibnu Absad kagum dengan apa yang telah dilihatnya, dan dia berkata "Kucing yang buta saja boleh hidup dan dapat makan, kerana Allah telah menundukkan kucing ini untuk mencukupi dan memberikan makanan kepadanya. Maka, bagaimana mungkin Allah menyia-nyiakan orang seperti diriku ini!".

No comments:

Post a Comment