07 January 2013

TASIK METRO @KEPONG


Petang Sabtu, aku kayuh ke Tasik Metro, Kepong. Kayuh gunakan fixie hijau epal. Lama dah basikal ne jadi hiasan dan kalu tak dibawa berkayuh, merajuk pulak nanti.

Aku kayuh ikut laluan carefour Kepong dan masuk lorong tikus yang jalannya berlubang dan air bertakung. Dulu tempat ne, dikiri kanan laluan adalah tempat pembuangan sampah haram. Ketika aku kayuh petang tu, kawasan tu udah bersih. Makasih kepada mereka-mereka yang jaga kebersihan!

Sampai udah kat pintu masuk ke Tasik Metro. Kat sini pihak dbkl udah menutup laluan masuk motosikal. Keputusan pihak dbkl menutup lorong-lorong tikus, telah dapat mengurangkan kemasukan motosikal (cupcai) yang sebelum ne tanpa segan-silu menggunakan trek basikal.  

Sebelum ne ada empat lorong tikus yang sering digunakan oleh kaki pancing yang bermotosikal. Lorong-lorong tersebut udah ditutup dengan menggunakan konsep anak tangga. Pandai gak dbkl ne yer! 

Selalunye kat sini, petang Sabtu dan Ahad ramai orang datang. Ada yang tua bertongkat, berjogging, berbasikal, bermain layang-layang dan bawa anak-anak menikmati udara tasik.


Petang ne, aku berkayuh di temani oleh Otai Mahfol. Nanti, lepas kayuh keliling tasik kami nak ngeteh kat restoran mamak berhampiran carefour Kepong.  


Kayuh basikal kat sini bukan untuk berlumba. Kayuh santai sambil menikmati pemandangan disekitar tasik. Lalu kat jembatan, nampak sekumpulan remaja cupcai lepak sambil memerhatikan kaki pancing. Lepas gak bebudak motor ne guna trek basikal dan jogging ...


No comments:

Post a Comment