29 April 2013

BERCUTI KE PULAU PANGKOR

As Salam! Jom kita ge Pulau Pangkor - asalnya yang nak ge bercuti ialah Mj, Majid, Mawa dan Lea Adam. Last minit Lea Adam tak jadi ikut dan kenelah si Azahan ganti.

Sebelum nak ge bercuti, aku cari info pasal bilik penginapan  melalui internet. Mula-mula aku nak menginap di  Puteri Bayu Beach Resort kat Pasir Bogak, tapi wakil jualan  kat Lumut cadangkan aku apartment dua bilik kat Coral Bay Resort, Pasir Bogak. Last minit wakil jualan tu bagitau apartment udah penuh pasal ada group masuk. Ah! Kejap kata ada, lepas tu pulak penuh. Akhirnya aku buat keputusan, tak payak buat tempahan bilik - lagipong bukan musim cuti sekolah.

Jam 1000 pagi kami mula gerak menuju Jetty Lumut, melalui Tanjung Malim, Slim River, Sungkai dan Bidor. Lepas tu masuk Sitiwan dan lebihkurang kul 0215 petang, kami sampai kat pekan Lumut. Lepas parking kereta, kami gerak arah ke jetty dan disitu kami bertemu wakil jualan bilik  dari Battuta Travel Sdn Bhd.

Kami boleh pilih hendak menginap di sekitar Pantai Teluk Nipah atau Pantai Pasir Bogak. Paling banyak pilihan tempat penginapan ialah di Teluk Nipah seperti Nipah Waterfront, Purnama Beach Resort, Horizon Inn, Flora, Hornbill, Sunset View, Chalet Lyana Villa dan lain-lain. Kalau di Pasir Bogok ada Uptown, Puteri Bayu, Coral Bay, Sea View, Pangkor Village dan Pangkor Holiday.

Akhirnya kami memilah untuk tinggal di Uptown Beach Resort, Jalan Pasir Bogak bersebelahan Pangkor Village Beach Resort kerana kawasan  pantainya tidak ramai pelancung melakukan aktiviti pantai berbanding di Teluk Nipah. Kalau di Teluk Nipah memang ramai orang dan banyak kedai pakaian dan gerai makanan dibuka terutama pada waktu malam, macam pasar malam gitu!

Dari Jetty Lumut, kami menaiki boat dengan bayaran tikit RM 10.00 seorang untuk perjalanan pergi dan balik. Simpan tiket boat untuk digunakan waktu balik. Sekiranya tiket hilang mungkin anda dikehendaki membayar semula. Masa perjalanan boat dari jetty Lumut ke jetty Pangkor memakan masa lebihkurang 30 minit sahaja. Boat akan berhenti dahulu di jetty Sungai Pinang sebelum jetty Pangkor.

Dari jetty Pangkor, kami naik teksi (van warna pink) menuju Uptown Resort dengan bayaran RM 10.00 sahaja. Masa tiba kat Uptown Resort, aku 'kautem' dengan pemandu teksi tersebut untuk buat aktiviti pagi besuk iaitu nak keliling pulau dengan bayaran RM 70.00 selama dua jam. Nama pemandu teksi tersebut ialah En Leong Kok Heong dan nombor phone  012-4521665. En Leong bagitau, esuk call dia awal setengah jam dan tunggu kat dalam lobby. Katanya lagi, jangan keluar dari lobby hotel, takut teksi lain potong trip dia.

Lepas 'check in' kami pong berehat kat dalam bilik dan lepas waktu Asar kami keluar ke pekan Pangkor dengan teksi. Biasalah kalau udah sampai kat pekan, ada sahaja yang nak dibeli. Singgah kat kedai, belilah sikit jajan untuk dimakan kat dalam bilik malam nanti.

Masa kami sampai kat pekan tadi, ramai gak bebudak dari Kampung Masjid (laluan arah ke Kota Belanda) sedang kayuh basikal tanpa rasa takut sekiranya kene langgar dengan motor atau kereta. Bagi bebudak ne, kayuh basikal kat Pekan Pangkor sama aja macam kayuh kat depan rumah diaorang.

Lepas minum petang, kami pong balik ke tempat penginapan. Malam nanti, lepas Magrib kami cadang nak ge makan malam kat Teluk Nipah! Teruskan membaca Bhg II DAN sila klik kat bawah : Anda Mungkin Juga Meminati - entri TEKSI & AKTIVITI PETANG AHAD (May 2013).

Extra
: Uptown Beach Resort diuruskan oleh Frez Hotel Management Services. Alamat di Lot 3, Jalan Pasir Bogak, 32300 Pulau Pangkor, Perak. Tel: 05-685 5410. Website : www.uptownbeachresort.com

1 comment:

1. Agen Sabung Ayam Terbaik Indonesia AGENS128.