14 April 2013

PERIA, GUIDE DAN GUNUNG KAJANG!


As Salam! Aku baru balik dari majlis perkahwinan putri En Alis bin Tafail Mohamed dan Puan Rafeah bt. Hassim yang diadakan di Perkarangan Surau An-Nur Falakh, Jinjang Utara, Kelompo. Kali ne tak dapat aku sertakan photo-pic majlis tersebut pasal aku balik awal sebelum ketibaan pengantin.      

 

I- Peria Katak! Petang ne, sambil aku mengadap laptop bersama secawan air kurma campur barli yang dikisar, teringin pulak aku nak berkongsi khasiat peria katak dengan kengkawan semua.

1. Menjadikan ulam setiap hari sebanyak 4 ke 5 biji, ia mampu merawat penyakit diabetis. Ia juga boleh dibuat jus untuk mendapatkan khasiat yang sama.


2. Air rebusannya juga boleh diguna untuk merawat sembelit serta boleh gak merawat rambut dengan melumurkan air rebusan. Urut kepala selama 10 minit sebelum dibilas dengan air bersih.

3. Air rebusannya juga boleh merawat batuk dan cirit-birit serta mampu membersihkan darah dan penyakit darah tinggi.

4. Air rebusan peria katak yang dicampurkan sedikit dengan jus limau boleh mengatasi ketagihan alkohol. Amalkan meminumnya selama empat ke lima bulan untuk mendapat hasilnya.

5. Boleh merawat penyakit buasir- caranya adalah  dengan mencampurkan perahan daun peria katak ke dalam susu dan minum setiap pagi selama sebulan. Akarnya pula hendaklah dihancurkan dan disapukan ditempat buasir. 

6. untuk mereka yang terkene demam campak, daun peria katak yang dicampurkan dengan kunyit hidup dan ditumbuk boleh dijadikan ubat sapu bagi menghilangkan gatal demam campak.



II - Guide! Kisah sekumpulan peserta program mendaki gunung anjuran Nature Explorer seramai 25 orang, terpaksa membatalkan niat untuk mendapat khidmat penunjuk arak (guide) kerana mengenakan caj yang mahal iaitu RM180.00 seorang. Wow! Mahalnya ya, sedangkan diorang ne (guide) adalah merupakan penduduk tempatan dari Kampung Paya di Pulau Tioman tersebut. Agak-agaklah kalau nak caj! Kalau sorang kene bayar RM180.00 X 25 orang, ini bermaknan guide tu boleh dapat RM4,500.00 hanya dalam masa perjalanan lebihkurang 10 jam pergi balik.

 

III - Gunung Kajang! Kumpulan seramai 25 orang yang diketui oleh Roshamrizal Zahari  dikenali juga sebagai Sham Castello telah mendaki Gunung Kajang yang terletak di Pulau Tioman, Pahang. Ketinggian gunung tersebut hanya 1,038 meter (3,405 kaki) dari paras lalut, tetapi mereka terpaksa menerjah atau menyondol gunung tersebut tanpa penunjuk arah.

Untuk samapi ke puncak Gunung Kajang, mereka telah menempuh kepayahan selama kira-kira sembilan jam dengan  hanya menggunakan Global Positioning System (GPS) serta berpandukan tanda takik di batang pokok sebagai panduan untuk meneruskan pendakian.

Mereka cuba menawan puncak Gunung Kajang dengan melalui laluan pokok duri mengkuang, menyelinap di bawah dahan pokok tumbang, memanjat akar-akar pokok dan juga menuruni cerun curam menuju pintu gua. Sebanyak tujuh gua batu pelbagai saiz dilalui. Akhirnya mereka berjaya sampai ke puncak tanpa bantuan guide!. Aku angkat topi pada kumpulan Nature Explorer.

 

Nota Kaki : Kepada kengkawan diluar sana yang teringin nak menyondol Gunung Kajang, sila hubungi En Sham Castello di talian 012-6206087 atau Nur Mursyida di 012-2399265.

 

No comments:

Post a Comment