24 June 2013

JEREBU & SEJARAH UTUSAN MELAYU




Assalamualikum! 

Malam ini - 14 Syaaban, tiada kelihatan wajah bulan kerana terlindung dek jerebu akibat pembakaran terbuka nun jauh disebalik gunung-ganang. Jerebu itu datangnya tidak diundang malah angin juga tidak mampu menghalang kiranya jerebu mahu melintasi Selat Melaka atau Laut China Selatan.

Jerebu Itu! Telah terbang dan singgah diruang udara Muor dan Ledang dengan tahap pencemaran pada paras kecemasan. Malah daerah itu telah diisytiharkan Darurat Bencana Jerebu apabila bacaan Indeks Pencemaran Udara melebihi 500.

Tiada tanda hujan akan turun malam ini dan bahang panas terus dirasa. Panas dan jerebu itu tentulah bukan milik kita, kene terimalah dengan tenang akan takdirNya, pasti ada hikmah disebalik kejadiaNya. 



Malam Berlalu Lesu! Aku cuba habiskan entri ini dengan story Sejarah Utusan Melayu. Aku sendiri tentunya tidak mengetahui akan kisah disebalik sejarah awal sekiranya tidak membaca rencana tulisan oleh Zin Mahmud.

Seperti yang ditulis  Zin Mahmud iaitu Akbar Utusan Melayu diterbitkan sebagai tindakan balas kepada sikap akbar Melayu tunggal di Singapura, Warta Malaya yang hanya menyiarkan berita-berita mengenai masyarakat Melayu keturunan Arab serta kepentingan mereka sahaja.
 

Seorang ahli perniagaan bernama Yusof Ishak telah berusaha menerbitkan akbar Utusan Melayu. Usaha beliau merupakan sebahagian daripada perjuangan bangsa, sebab ketika itu sekitar tahun 1930'an di Singapura orang Melayu mempertikaikan sesama sendiri mengenai keturunan masing-masing. 

Dipendekan cerita, iaitu pada zaman Jepun, penjajah telah memaksa Utusan Melayu dicantumkan dengan Warta Malaya untuk menjadi Warta Malai, tetapi pada hakikatnya ia digerakkan oleh wartawan Utusan Melayu diketuai oleh A Samad Ismail, seorang Melayu keturunan Jawa.

Yusof Ishak pula ialah seorang Melayu keturunan Minang. Dikalangan orang Melayu Nusantara, Minang adalah suku kaum yang terkenal suka dan pandai berniaga. Berbanding orang Jawa yang lebih gemar bekerja keras. Maka dapat dilihat gandingan sesuai antara Yusof dan Samad dalam usaha menerbitkan Utusan Melayu.




Jelas Zin Mahmud lagi Yusof dan Samad berbeza fahaman politik walaupun sama-sama mengambil berat terhadap nasib bangsa Melayu. Yusof adalah anggota Persatuan Melayu Singapura yang amat membenci Ibrahim Yaakob dan Kesatuan Melayu Muda (KMM). Sedangkan Samad adalah pengasas Gerakan Rakyat Muda (Geram) dan mempunyai hubungan baik dengan Ibrahim Yaakob dan KMM.
 

Lama-kelamaan! Yusof dan Samad sudah tidak sehaluan dan akhirnya memaksa Samad  bekerja di Straits Times untuk membina Berita Harian akbar nasional. Samad boleh dikatakan pengasas Berita Harian sebagai akbar, yang kemudianya menyaingi Utusan Melayu.

 
Ketika Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, akbar bahasa Melayu yang bertulisan rumi terbesar ialah Berita Harian. Masa itu Utusan Melayu masih bertulisan jawi sedangkan anak-anak muda mula memilih rumi lebih daripada jawi. 


Sabenarnya! Pertelingkahan Yusof dengan Samad merugikan Utusan Melayu. Andai kata Samad tidak meninggalkan Utusan, maka kemungkinan Utusan Melayu akan jauh lebih berkembang, lebih-lebih lagi jika diterbitkan dalam edisi rumi lebih awal lagi. 

Menurut Othman Wok dalam wawancara yang dibuat oleh Pusat Maklumat Utusan baru-baru ini pemegang terbesar saham Utusan Melayu ialah seorang Jaksa Pendamai (JP) bernama Daud Shah melalui syarikatnya Federal Transpot. Syarikatnya ini adalah syarikat pengangkutan yang memiliki banyak lori, yang antaranya diupah oleh Utusan Melayu untuk menghantar akbar dari Singapura ke Tanah Melayu.

UMNO menawarkan untuk membeli saham-saham Utusan Melayu melalui Federal Transport dan nomineenya. Tidak ada bantahan daripada sesiapa termasuk wartawan Utusan Melayu yang antaranya adalah dari golongna yang menolak UMNO. Ketika UMNO dibawah Tunku Abdul Rahman pada mulanya tidak menggangu editorial Utusan Melayu walaupun ketua sidang pengarangnya Said Zahari.

Apabila Tanan Melayu merdeka, maka Utusan Melayu dipindahkan ke Kuala Lumpur, satu proses yang dianggap wajar. Ini keran Singapura adalah tanah jajahan Inggeris sedangkan Kuala Lumpur sedang dibagunkan sebagai ibu kota baru negara Malaya merdeka.

Dipendekan lagi story! Satelah Said Zahari disingkirkan dari Utusan Melayu kerana beliau cenderong menyiarkan berita-berita mengenai Indonesia, UMNO melantik Melan Abdullah sebagai ketua pengarang. Beliau adalah antara wartawan awal Utusan Melayu ketika diSingapura bersama-sama Samad. Dibawah Melan Abdullah, Utusan Melayu menerbitkan Utusan Malaysia bertulisan rumi. Pada mulanya ia hanyalah terjemahan kepada Utusan Melayu tetapi akhirnya ia menjadi akbar genarasi baharu.


Nota Kaki : Rencana ini ditulis oleh Zin Mahmud melalui Keluaran Khas 75 Tahun Utusan. Rencana ne aku taip semula secara ringkas dan kiranya kenkawan teringin nak baca sepenuhnya bolehlah cari kat akbar Utusan Melayu pada hari Selasa iaitu 18 Jun 2013. Sekian Salam hormat dari Mj! 
  

No comments:

Post a Comment