30 June 2013

Majlis Doa Buat 'ARYA DANIA'


Assalamualaikum!
Pagi Ahad - 20 Syaaban 1434, aku bersama isteri bersiap-siap untuk pergi ke Majlis Doa Selamat Arya Dania, anak pasangan Ahmed Faez dan Shila Majid yang diadakan di Taman Universiti Indah, Seri Kembangan-Selangor DarulEhsan.



Seperti yang dijanjikan,
lebih kurang kul 0900 pagi adek aku Majid bersama Ady Yusof dan Lea Adam datang jemput kami kerana aku dan isteri kurang arif jalan menuju ke Taman Universiti Indah di Seri Kembangan. Mungkin tanpa Majid, boleh gak drive menuju Seri Kembangan - tetapi nak cari lorong atau jalan menuju rumah diaorang gelabah sikitlah. Walaupun boleh ikut papan tanda sebagai penunjuk arah tetapi kekadang boleh sesat gak!


Seminggu sebelum majlis ne, adek-beradik aku udah diberitahu (melalui sms) tetapi abang Omar tidak dapat turut serta kerana terlibat dengan Majlis Rukun Tetangga dan adek Misah pulak kene hantar Iqa Najiha balik kolej kat Kuala Kangsar.


Taman Universiti Indah! Kereta yang di pandu Majid sampai didepan pintu rumah. Aku turunkan beberapa beg plastik besar yang mengandungi 'door give' untuk kanak-kanak hadiah dari adek Midah. Oleh kerana acara majlis belum bermula, makanya Majid ajak kami sarapan dulu di sekitar rumah kedai sekitar Seri Kembangan.



Selesai Sarapan!
Kami gerak menuju tempat majlis diadakan. Ketika itu aku dengar sekumpulan kaum pompuan sedang marhaban, selawat serta salam keatas junjungan kita  Nabi Muhammad SAW. Sementara tu si Majid terpaksa layan call dari Zali dan Midah kerana diaorang tak jumpa pulak lorong masuk ke Taman Universiti Indah.


Satelah dua tiga kali Zali call Majid bagaitau tak jumpa rumah, Majid pong suruh diaorang tunggu kat depan Taman Universiti Indah dan nanti Majid datang jemput. Lepas Zali anak-beranak tiba, Kak Ana, Norlela serta keluarga NurAins pong sampai. Majlis diteruskan dengan acara 'Jom Kita Makan'!



Majlis Doa!
Berbalik semula kepada tajuk entri iaitu Majlis Doa Buat si Arya Dania, iaitu setiap anak yang dilahirkan bersifat bersih fitrahnya. Adalah menjadi tugas ibu bapa untuk mencorakkan kehidupan anak-anak seterusnya sama ada untuk menjadikannya baik atau sebaliknya. Sabda Nabi SAW yang bermaksud:

"Semua anak yang dilahirkan ke dunia ini dalam keadaan yang suci bersih. Maka kesalahan ibu bapalah menjadikan mereka Yahudi, Nasrani atau Majusi." 

Kata Penulis Harun Arrasyid! Anak yang baik akan memberi manfaat kepada ibu bapa apabila kembali kepada Allah. Anak-anak yang soleh akan menjadi sumber sedekah jariah bagi ibu bapa. Itupun jika anak-anak dididik, diasuh dan dijaga diri serta jiwanya dengan sempurna hingga menjadi mukmin yang sebenar. Hanya anak yang soleh yang melayakkan seorang ibu atau bapa memperolehi sedekah jariah di akhirat nanti.


Nota Kaki
: Sedikit sumber ne aku petik dari buku Pengorbanan Ibu Bapa Terhadap Anak susunan Harun Arrasyid Hj Tuskan. Sekiranya aku habis membaca buku ne nanti, bolehlah aku taip dan kita boleh berkongsi sedikit maklumat tentang pengorbanan dan harapan  masa depan anak-anak. Terima Kasih!







No comments:

Post a Comment