23 June 2013

TENGAHARI @LEMBAH PANTAI


As Salam! 
Jam 1130 pagi - Matahari  bulan Jun tidak kelihatan dilangit, rumput bertukar warna menjadi kuning dan kering. Jerebu kian teruk melanda daerah ini dan sekiranya Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencatat bacaan 300 ke atas mungkin esuk sekolah ditutup.

Aku baru sahaja selesai membaca buku Tenggelamnya Kapal Prince of Wales dan dibilik utama, isteri aku pula sedang bersiap-siap untuk hadir pada majlis resepsi anak perempuan kepada pasangan Mohd Noor dan Rohaiyah. Asalnya berat gak hati aku nak pergi majlis tu sebab cuaca diluar panas, berjerebu serta kualiti udara tidak sihat. 


Jam 1200 tengahari!
Kereta bergerak menyusuri Jalan Kucing dalam keadaan jarah penglihatan yang dikira terhad. Lalu dihadapan Muzium Negara, beluk kanan dan gerak arah ke Kampung Kerinci. Lepas tu gerak arah  Bangsar South, Apartment Andalusia, Condominium Pantai Hill Park dan akhirnya kereta kami sampai dipenghujung jalan iaitu  Pusat Komuniti Lembah Pantai.


Memasuki kawasan  Dewan Komuniti!
Bertembung dengan Kak Diah bersama anak beliau si Dila di kawasan petak kereta. Bersalaman dengan tuan rumah dan menulis sedikit  kata-kata pujangga atau ayat ucapan tahniah kat buku masuk yang disediakan oleh pihak pengantin.


Ketika kami masuk, hampir separuh dewan telah dipenuhi dengan tetamu. Aku bersama isteri menghampiri meja buffet yang disediakan oleh syarikat Alya Jaya Catering dari Kg Sungai Pencala, Kelompo. Catering ini boleh dihubungi melalui En Ahmad Khairiri Idris di talian 019-3860605, atau boleh layari di website www.alyajaya.com.


Halua Telinga!
Sambil menjamu selera, tetamu dihiburkan dengan lagu-lagu klasik yang kebanyakan tajuk lagunya aku udah lupa. Selesai makan, aku pergi ke meja dessert dimana terdapat bubur kacang hijau, tiga jenis kueh Melayu serta teh dan kopi panas.


Rakan Kojer!
Aku masih dimeja ini sedang menikmati secangkir kopi bersama isteri aku, Kak Diah, Dila dan tiga lagi tetamu wanita kenalan Kak Diah serta isteri aku. Pada masa yang sama kelihatan rakan kojer isteri aku sedang beratur dimeja buffet iaitu si Mat Dani, Rashidah, Mansor, Nazirah dan sorang lagi yang pakai spek (aku belum kenal) sedang beratur untuk ambik makanan.


Mana Gambar Pengantin!
Masa pengantin masuk dewan mungkin masa tu aku berada dalam tandas. Bila aku masuk ke dalam dewan semula, aku nampak pasangan pengantin tu sedang duduk bersanding atas pelamin. Masa tu ramai jurugambar sedang merakam gambar pasangan tersebut. Aku pong tumpang sekaki nak rakam konon, tapi pasal kamera aku (Nikon Coolpix) takleh zoommmm jadi aku terpaksa batalkan hasrat dihati.


DoorGive!
Jam tangan aku menunjukan hampir kul 0200 petang. Diluar dewan tentunya cuaca panas dan berjerebu. Kami gerak tinggalkan dewan makan, bersalaman dengan tuan rumah dan terima pemberian sebuah kotak kecil yang tertulis Majlis Perkahwinan Nadira & Azad 23 Jun 2013.




Setingan Garden!
Kami keluar dari Pusat Komuniti Lembah Pantai melalui Condo Pantai Hill Park, Apartment Andalusia, beluk kiri dan melintasi deretan bangunan yang sedang dalam pembinana. Dolunya dikiri kanan jalan ne terdapat banyak gerai dan rumah orang Melayu yang juga dikenali dengan jolokan Setingan Garden.
Lalu pulak depan Bangsar South, Flat Pantai dan terus menuju ke Jalan Kucing.


Eh! Kepada pembaca blog yang budiman, nak tautak apa isinya dalam kotak comel
(door give) tadi. Isinya ialah 4 biji kurma dan senaskah Surah Yaasiin. Salam sayang dan panjang umur kita bertemu lagi!



No comments:

Post a Comment