25 September 2013

KAYUH, SARAPAN & KEDAI BASIKAL


Pagi! Tepat kul 0800, aku mula bergerak kayuh menuju Tasek Metro melalui deretan rumah kedai di kawasan perumahan Laman Rimbunan, lepas tu short cut ikut lorong belakang yang boleh tembus kepintu masuk tasik.

Sinar matahari
telah keluar ikut celah-celah daun, di celah-celah dahan disekitar tasek. Nampak beberapa lelaki tua sedang menyusun langkah demi langkah, mereka tidak berlari-hanya sekadar berjalan perlahan. Salah seorang, orang tua itu berjalan sambil mengelap muka yang berpeluh dengan tuala putih 'Good Morning'.


Aku
berkayuh menuju tempat yang dijanjikan ikut laluan basikal. Berselisih pula dengan dua penunggang basikal mtb sambil salah seorang menggucapakan "Morning!". Aku sempat jawab morning gak dan lepas tu kayuhan aku sedikit mendaki apabila menghampiri padang bola sepak berhampiran pintu masuk.

Rehat! Aku sandarkan basikal, duduk sambil menunggu si Mahfol yang mugkin sedang berkayuh melalui Bandar Baru Selayang menuju tasek, tempat yang kami janjikan untuk bertemu. Tiba-tiba handphone aku berdering dan si Mahfol kata ada berlaku kemalangan, tidak jauh dari tasik.

Aku
bergegas keluar dari kawasan tasik, melintas lebuhraya mrr2, kayuh arah stesen Petronas dan kelihatan si Mahfol sedang godek-godek basikalnya dengan menggunakan tools set.

"Basikal aku takleh geraklah Man".

"Macam mana boleh accident Bro?".

"Tak tau pulak! Tiba-tiba aja depan aku ada kereta meyelit dan berhenti pasal laluan udah tersekat.
Apa lagi aku pong tersondol belakang kereta tu dan kereta kat belakang aku pulak himpit basikal aku". Jawab si Mahfol sambil membetulkan gear basikal yang udah sangkut.

"Boleh tolak tak basikal ne? Kalau boleh jom tolak dan cuba try betulkan gear yang sangkut tu kat Tasik Metro. Kat sana redup
sikit
Bro" cadang aku kepada Mahfol.

"Ok lah" Jawab Mahfol sambil siap sedia untuk gerak ke arah tasik.


Kami berdua tolak basikal. Jarak antara lokasi accident dengan tasik tidaklah sejauh mana pong. Kata orang, kalau hisap sebatang rokok pong (kami dua-dua tak hisap rokok) tak abis lagi, sebab kami udah sampai. Si Mahfol cuba repair mana yang patut, terutama pada gear dan handle. Akhirnya Mahfol menghela nafas lega bila gear basikalnya boleh dibaiki.


"Basikal ne kene hantar gak kat bengkel Man, pasal gear rendahnya masih sangkut dan
berbunyi" kata Mahfol ketika kami berkayuh arah jembatan dekat tasik.

"Takde hal Bro, aku boleh temankan. Lagipong kedai basikal Robert tu bukak kul 1000 pagi. Apa kata kita sarapan dulu, lepas tu kita slow-slow kayuh ke bengkel basikal."

Mahfol
angguk tanda setuju. Kami kayuh keluar dari tasik, menyusuri laluan tar di Laman Rimbunan dan berhenti di gerai simpang empat tidak jauh dari pasaraya. Kami menikmati nasi lemak sambil berbual pasal accident sebentar tadi. Perbualan kami terhenti seketika apabila tuan gerai datang dan duduk disebelah kami. Topik perbualan pong bertukar!

Kami
bertiga terus berbual. Sinar matahari
tanpa malu mula mengintai di celah-celah bangunan rumah kedai. Aku mengamati jam dihandphone aku. Udah pukul 0945! Kami berdua bangun, Mahfol bayar harga sarapan dan mula gerak arah kedai basikal Robert.

Kami sampai
di kedai basikal Robert. Adek Robert sedang membaiki beberapa buah basikal antaranya fixie, bmx dan basikal yang satu lagi tu aku tak tau. Nak kata bmx bukan, nak kata chopper pong bukan. Biasalah basikal bebudak sekolah, ada yang seatnya rendah hendlenya tinggi dan bermacam ragam lagi.

Lepas
tu adek Robert (aku udah lupa namanya) godek-godek sikit basikal Mahfol dan tukang basikal tu kata udah ok. Bayaran upah bagi betulkan gear dan luruskan handle cuma dua hinggit aja Bro. Murahkan!









No comments:

Post a Comment