21 September 2013

KONSPIRASI YAHUDI - ZIONIS




Assalamualaikum! Menurut Kamus Dewan edisi baru-1993, simbol ialah sesuatu yang mewakili sesuatu yang lain, lambang atau tanda, manakala maksud konspirasi pula ialah perancangan rahsia untuk melakukan sesuatu yang menyalahi undang-undang terutamnaya yang berbaur politik.

Kaum Yahudi! Mereka pernah dihalau keluar oleh pemerintah Rom dari Baitulmaqadis. Sejak itu kaum Yahudi berpecah dan menetap di beberapa kawasan dunia. Setelah beberapa kurun kemudian, orang-orang Yahudi menjadi komuniti yang maju di beberapa bahagian Eropah. Mereka aktif dalam bidang perniagaan dan kewangan serta mula menjadi perhatian sejak kurun ke-16.

Kuasa ekonomi orang-orang Yahudi menyebabkan penduduk-penduduk Eropah lain merasa cemburu. Cara orang-orang Yahudi menjalankan perniagaan pula tidak menguntungkan mereka, malah komuniti Yahudi ini hidup secara eksklusif  dan mempertahankan hubungan intra-etnik sehingga mereka tidak dipercayai oleh orang-orang Eropah.

Menggikut
sejarahnya, diaorang telah merempat di beberapa buah negara Eropah, sebahagian dari mereka telah berkahwin dengan bangsa Eropah hingga sifat-sifat fizikal mereka menjadi seakan-akan orang Eropah sendiri, tetapi tabiat dan tingkah laku mereka masih tidak berubah. 

Mereka diusir dari Portugis dan Sepanyol, kemudian di halau dari England dalam tahun 1290. Kaum Yahudi juga telah diusir dua kali dari Perancis pada tahun 1306 dan 1394. Kemudian dalam tahun 1370  mereka diusir pula dari Belgium dan Czechoslovakia, diikuti oleh Itali dan Belanda.

Kaum Yahudi tidak mendapat tempat di mana-mana negara, malah di Rusia dan Jerman sekalipong, mereka dianggap sebagai binatang yang patut ditembak tanpa sebarang belas kasihan. Sikap demikian merupakan suatu pembalasan dan hukuman keatas perbuatan-perbuatan mereka sendiri.

Kerana tekanan -tekanan di Eropah Tengah dan Timur buat kaum Yahudi bertambah minat untuk mendapatkan 'tanahair' sendiri. Sebelum itupun, iaitu pada zaman pertengahan, kaum Yahudi sentiasa mencari seorang 'rasul' yang boleh membawa kembali ke tanah yang dijanjikan seperti yang tertulis dalam kitab mereka.

Asas teori Zionisme mula dibentuk oleh Moses Hess, seorang Yahudi berbangsa Perancis. Pada abad ke-19 Zionis mula bergerak secara aktif dalam bentuk politik. Orang yang bertanggungjawab dalam hal ini ialah Theodor Herzl, seorang Yahudi dari Austria. Pada tahun 1895, beliau telah menulis buku 'The Jewish State' dan menerangkan mengapa sebuah tanahair perlu dibentuk untuk kaum Yahudi di dalam wilayah Palestin di mana terletaknya Baitulmaqadis.

Beliau mahu orang-orang Yahudi yang kaya dan berpengaruh di Eropah Barat menggunakan kuasa mereka untuk mendapatkan sokongan kerajaan-kerajaan di sana mengenai penubuhan negara Yahudi di Palestin. Herzl juga mencadangkan wang Yahudi digunakan untuk memberi rasuah kepada ahli-ahli Parlimen dan para menteri. Beliau turut memberitahu iaitu negara Yahudi di Asia Barat itu akan menguntungkan mereka. Katanya lagi, negara itu akan menjadi sebahagian daripada benteng antara Eropah dan Asia. - "an outpost of culture against babarism".


Akhir sekali, Herzl telah merancang penglibatan orang-orang Arab dan empayar Othmaniah Turki yang menguasi Palestin ketika itu. Beliau yakin pemerintah Arab boleh disogok untuk menjual tanah mereka kepada orang Yahudi yang ingin menetap di Palestin. Pemimpin Othmaniah pula boleh dipujuk untuk menerima penasihat-penasihat Yahudi untuk menguruskan kewangan empayar mereka agar hasil-hasil empayar itu kelak dapat menguntungkan mereka.

Pada tahun 1897, satu kongres Zionis diadakan di Basle, Switzerland dan penubuhan sebuah negara Yahudi dipersetujui. Organisasi Zionis mula tumbuh dibeberapa negara Eropah, begitu juga di Amerika Syarikat. Britain pula menyedari kepentingan kedudukan strategik Palestin di Mediterranean dan mula memberi sokongan politik  kepada Zionis, sebagai langkah melindungi perdagangan mereka.

Manipulasi! British, rasuah dari Yahudi dan pengkhianat dari bangsa Arab serta Turki, maka terbinalah perkampungan Zonis di Palestin. Sementara itu, penduduk Palestin dan Arab telah sedia menentang penempatan kaum Yahudi tetapi apabila Perang Dunia Pertama meletus pada tahun 1914, Palestin yang dolunya berada dibawah Empayar Othmaniah jatuh di bawah mandat Britain.


Deklarasi Balfour! Deklarasi ini adalah sumbangan terbesar Britain kepada Zionis pada sekitar tahun 1917, selain menjaga kepentingan strategiknya, deklarasi Balfour ini juga adalah sebagai satu langkah  Britain memujuk Amerika menyertai Perang Dunia tersebut. Apabila Britain berkuasa, kaum Yahudi bebas masuk dan menetap di bumi Palestin. Kira-kira 20,000 orang Yahudi  dibawa masuk setiap tahun dan menjadikan jumlah mereka meningkat dari 100,000 orang dalam tahun 1925 kepada 300,000 orang pada tahun 1935.


Nota Kaki : Entri ini hanyalah untuk bacaan bagi menambah pengetahuan kenkawan yang beragama Islam tentang sedikit sejarah bangsa Yahudi yang juga disebut dalam al-Qur'an sebagai Bani Isra'il. Selepas ini akan menyusul entri  Protokol-Komplot Zionis yang mengancam dunia umat Islam di Asia Barat terutama di bumi Palestin. - Jumpa lagi dientri seterusnya dengan izin Allah!







No comments:

Post a Comment