17 June 2013

MAJLIS REUNION BLACK HOUSE!



Assalamualaikum! Aku doakan semuga kenkawan yang terkelik blog aku dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Semalam (Ahad) jam 1200 tengahari aku bersama isteri pergi ke Majlis Perkahwinan anak lelaki Puan Rabeah @Busu  Johari yang di adakan kat Batu 11 Gombak Utara. 


Makan! Ketika kami sampai udah ramai tetamu yang sedang menjamu selera. Kami pong terus menuju meja buffet untuk makan tengahari. Nasi bryani dan air sirap udah diambik tapi takde pulak meja yang kosong. Isteri aku masuk ke dalam rumah dan aku pulak makan dibawah pokok tanpa meja ditemani Zainal, Amir dan MatLijas.

Selepas  acara pasangan pengatin bersanding, Kak Ana ajak kami pergi Jamuan Reunion Black House yang diadakan di Batu 6 Gombak, Selangor. Yang ikut serta ke majlis tersebut ialah Majid, Midah, Kak Ana, Ammar dan Ziela pulak tunggu kami dihadapan Masjid berhampiran Taman Kamariah.


Reunion Blackhouse
!
  Kami berlima tinggalkan majlis kahwin menuju Batu 6 Gombak. Hampir 35 tahun kami tidak berjumpa rakan-rakan lama  kami, yang sama-sama membesar dan tinggal disekitar kejiranan Black House, Lembah, Kg Kerdas, Kg Manggis, Taman Kamariah  dan Gombak Setia. Ketika kami sampai dimajlis tersebut orang pertama yang kami berjabat salam dan bertanya kabar ialah Zakaria Yusof rakan lama aku ketika zaman remaja.


Lama Tak Jumpa!
  Agak-agak Bro, kalau udah lama tak jumpa macam mana suasananya ya. Tentulah haru-biru, kecoh dengan soalan standard seperti tinggal kat mana, anak berapa, buat apa sekarang dan ada yang nakal tu tanya isteri berapa orang! Hehehe...


Macam Kenal! Bila renung lama-lama wajah diorang satu persatu barulah aku ingat siapa dia, maklumlah wajah dan susuk badan udah berubah. Aku dapat berjumpa si Amir (saudara baru) atau nama lamanya Parumasivam kalau tak silap. Si Amir ne sebenarnya rakan abang aku, tapi hampir semua rakan abang aku adalah rakan aku juga.


Kelihatan juga kat majlis ne, Abang Ibrahim (guru silat gayung) yang dolunya menjadi ketua kami ketika aktiviti gotong royong membersihkan kolam masjid, bersihkan kubur dan lain-lain aktiviti. Aku dapat gak bertemu rakan lama seperti Mail Lompong, Amat, Karim, Ajak Manan, Majid @Din Simen, Amy Tempe, Bahrin, Lan Ten Cuk, Atan dan Ramlee Mohamad.



Orang Lama!
Ramai gak Otai yang aku temui kat sini seperti Abang Yunus (Tok Empat), Din Tena, Abang Leman (abang kepada Che'Su), Abang Ali, Abang Hussein, Abang Din dan Abang Zinol Lanun. Yang lain-lain tu aku udah tak ingat namanya.


Ada gak rakan lama aku ketika remaja yang tak datang seperti Ibrahim, Aman, Majid, Ajak Jinjang dan Suhaimi @Che'Su. Yang lain tu (bukan member black house) seperti Tahir anak Pak Ali, Yahya Gora-Gora, Amat Brongko dan Ipin Pok - diorang kata udah meninggal. 


Imbas Kembali! Terkenang aku ummah cat hitam yang terletak ditepi jalan berhampiran dengan Taman Kamariah
ini memang dikenali sebagai Black House. Ketika zaman remaja aku, ummah inilah tempat kami berkumpul dan beriadah ketika hujung minggu. Selalunya aktiviti kami ialah bermain takraw, carrom, dam haji dan lain-lain. Malam harinya pulak ada kenkawang yang ikut kelas belajar seni bela diri (silat gayung) di Dewan Gombak Setia.



Waktu Terus Berlalu!
Bila masing-masing udah bekerja
dan berkahwin maka kenkawan lama pong (termasuk akulah) berpindah dan mencari tempat kediaman dan rakan baru. Inilah kehidupan yang terpaksa kita lalui dan menerima hakikat bahawa perpisahan tetap berlaku. Bagaimanapong, takdir telah menentukan bahawa semalam kita bertemu semula di Jamuan BlackHouse Reunion!



Terima kasih daun keladi aku ucapkan kepada tuan rumah. Kalau ada reunion lagi jangan lupakan kami.  Salam sayang dari Mj dan Jumpa Lagi!



2 comments:

  1. Suatu usaha yang murni mempertemukan rakan-rakan yang telah lama terpisah. Moga pertemuan ini tidak berakhir disitu sahaja. Syabas kepada penganjur.

    ReplyDelete
  2. Ya Ramlee! Kalau ada majlis seperti ini pasti hubungan sesama
    kenkawan yang udah lama terpisah bertaut semula. Macam kiambang pulak! Harap penganjuar buka fb khas untuk kenkawan Black House!

    ReplyDelete