15 May 2013

AIR KURMA + FRESH MILK!



As Salam!
Semuga kalian sihat walafiat hendaknya. Aku sambung sikit cerita semalam iaitu makan tengahari di Taman Kok Doh atau kengkawan panggil Taman Kodok!

Aku, Farid, Johari dan Bakar bukanlah selalu datang makan kat restoran ne - sebabnya jauh sikit dari kawasan perumahan kami. Apapun kami tetap gak datang sekali-sekala kerana restoran ne menyediakan pelbagai lauk untuk nasi campur. Bermula dari masakan lemak ciliapi, ayam goreng panas, siput sedut, sayur kampung, ikan keli bakar, ulam-ulam dan termasuklah sambal belacan, tempoyak dan budu. Fuhhh! Baru tenguk ikan keli bakar pun, udah telan air liur Beb. Hehehe!

Minta Maaf Banyak! 

Tiba-tiba tengah taip tadi blackout pulak. Tu pasal kenkawan bukak entri ne macam tak habis lagi ceritanya. Kira tertangguh kejaplah gitu. Bila api takder, tentulah kipas tak  berpusing dan aku terasa macam dalam ketuhar pulak. So! Aku keluar dari ummah menuju kedai gunting rambut.

Kat kedai gunting rambut aku suruh tukang gunting (kedai India) bagi potong habis kira macam botaklah. Barulah terasa sejuk sikit kepala aku ne. Lepas tu aku singgah kedai kopi mamak semalam. Sama cam semalam menunya, iaitu teh tarik dan air suam. Sambil minum sambil selak akbar Kosmo!.

Apa Ceriter! Muka depan Kosmo! ialah berita Perdana Menteri umum Jemaah Menteri Kabinet. Taktau pulak pasal apa digelar kabinet, bunyinya macam kabinet almari. Ah! Tak kisahlah tu kan. Bahagian dalam muka 10 berita semalam gak iaitu 12 pengikut Tuhan Harun dicari oleh pihak berkuasa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP). Cantik gak awek yang pakai tudung tu, nampak sopan tapi kenapa akidah budak pompuan tu menjurus kepada Tuhan Harun ya. Pelik bin ajaib!

Masih Lagi Muka 10!  Kes pembunuhan kejam jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya bersama 3 lelaki lain. Aku rasa kes ne udah lama sangat sampai aku pun dah hampir lupa. Yalah! Aku ne bukan tau sangat pasal proses perjalanan perbicaraan dimakamah.  Orang yang kene tuduh cakap macam tu dan sekejap macam ne. Lepas tu diorang kata wujud percanggahan antara keterangan tertuduh R. Kathavarayan dengan tiga orang yang kene tuduh iaitu bekas peguam Pathmanabhan (44), T.Thilaiyalangan (21), R Matan (22) dan Kathavarayan (32). Susahnya aku nak sebut nama keempat-empat tertuduh ne, hampir bergulung lidah aku nak menyebutnya.

Jam 0515 Petang! Lain-lain berita tu tak payahlah aku taip kat sini. Luorang baca ajalah kat internet. Bila cuaca nampak redup sikit, aku pun gerak tinggalkan kedai mamak dan nak balik ummah dengan harapan moga tenaga letrik udah pulih kembali.

Biji Kurma
! Bila masuk rumah happylah sebab letrik udah ada. Kojer pertama aku ialah nak buat air kurma. Rebus dulu biji kurma Safia dari jenama Yusuf Taiyob. Sementara kurma berendam dalam air panas yang mengelegak, aku pun sambung menaip entri ne.

Air Kurma! Aku jenguk kat periuk - buah kurma udah lembut dan aku toskan. Lepas tu aku blended buah kurma tu sampai lumat. Selesai memproses buah kurma tu, aku ambik 5 sudu makan-pati kurma dan masukan dalam gelas. Campur sedikit Fresh Milk dari Goodday dan simpan dalam chiller. Nanti selepas 30 minit barulah di minum. Tak payah bubuh ice cube pasal air kurma tu udah sejuk.


Tekak dah haus ne! Kejap ya, aku nak pekene air kurma susu. Air kurma ne boleh dipelbagaikan iaitu boleh campur dengan barli yang udah dikisar atau  campur dengan madu. Sekian dan Salam Sayang dari Mj!





No comments:

Post a Comment