13 May 2013

KAYUH KE SENTANG TRAIL


A
s Salam! Petang semalam - 13 Mei 2013, aku bersama Tengku Wong dan Mahfol berkayuh ke Sentang Trail di Frim, Kepong. Aku gagahkan gak hasrat untuk berkayuh, walaupun siku kiri aku masih sakit akibat terjatuh ketika berkayuh off road pada 22 April, tempat biasalah Bro! Kat Frim Kepong.


Semalam
! Adalah bayangan masa lampau di mana berlakunya rusuhan antara kaum pada 13 Mei 1969 di Kelompo. Rusuhan yang berlaku masa tu bukan pasal DAP dan Gerakan tak puas hati mengenai Pilihan Raya Umum, tapi sebab terlalu happy hingga lupa diri. Orang dolu kata 'mabuk kemenangan' padahal DAP dan Gerakan hanya menang beberapa kawasan perlimen sahaja masa tu.


Perasan tak
Bro! Lepas PRU-13 ne kita asyik bercakap pasal politik jer. Kat warong, kedai kopi, akbar dan kat TV, hampir setiap hari ada saja rancangan bual bicara politik. Kalu kat fb atau blog tentulah lagi meriah. Macam-macam foto, video dan entri yang diaorang post. Kalau semua tu betul tak pelah, tapi ada gak foto dan video yang diedit bagi friends percaya dan terus Like!  


Yalah Bro! Kalau asyik potpet-potpet pasal PRU-13, silent walk, tunjuk perasaan dan bual bicara, masa bila kita nak buat kojer atau buat aktiviti berfaedah. Ada pihak yang menyalahkan pasal jurang antara kaum disebabkan sistem pendidikan. Katanya bangsa Malaysia duduk satu negara tapi sekolah asing-asing. Ada warganegara yang tidak fasih berbahasa Malaysia dan ada juga warga yang tak pandai nyanyi lagu Negara Ku. Yang ne aku percayalah Bro! 


Bukan aku nak mengutuk! Ingat lagi tak pasal Menteri Tol dan JKR iaitu Datuk Sammy Vellu? Beliau nelah salah seorang warga negara yang lahir dan tinggal lama di Malaysia tapi tak fasih Bahasa Malaysia sebab belajar di Sekolah Jenis Kebangsan Tamil (SJK). Jom kita sama-sama  lihat dan baca dilog kat bawah ini dengan syarat jangan ketawa. Ha! senangkan syaratnya.



D
ailognya begini! Tersebutlah kisah pada zaman dolu ada seorang Menteri bernama Datuk Samy Vellu telah datang satu majlis pembukaan sebuah bangunan baru dan telah berkata :

"Selamat Datang saudara-mara semua". (Sepatutnya Selamat Datang saudara-saudari semua). Lepas tu beliau menjemput seorang menteri wanita untuk membuka tirai di atas pentas "Saya mempersilakan Datuk Aisah Ghani naik ke pentas wuntuk membuka kain." Selesai upacara peresmian bangunan baru, beliau dalam ucapannya memberitahu  iaitu perlunya sebuah jembatan dibina.

"Kita akan bina satu jembatan wuntuk worang-worang kampung disini" Salah seorang tetamu (Pak Cik) bertanya: "Datuk! Sini takde sungai, buat apa bina jambatan?" Kemudian Samy Vellu dengan megahnya menjawab "Kalao tak de sungai, kita bina saungai". Tetamu semua bersorak dan Datuk Samy Vellu senyum bangga.



S
ambung Lagi! Malamnya pulak Datuk Samy Vellu dilihat sedang berucap kat berita TV. Dalam ucapannya beliau cuba untuk memberitahu yang beliau berasa amat malu "Ini perkara sangat memalukan saya dan kemaluan saya sangat-sangatlah besar". Besoknya pulak beliau berada di Sungai Siput ketika program derma darah. Kata beliau "Marilah kita semua menderma dare' dan kepada worang mude-mude sekarang, banyak hisap dade janganlah derma dare" (dare' sepatutnya disebut darah dan dade' sebutan yang betul ialah dadah).


Ketika menjawab satu soalan mengenai isu Al-Arqam : "Saya gumbira bahawa didapati tiada pemude MIC terlibat dalam kes Arqam". Lepas tu ayat yang dikira paling kelakar ialah "Kita akan bina roket pegi matahari". Wartawan berkata "Tapi Datuk! Matahari terlalu panas untuk didekati" Beliau menjawab "Itu tak masalah, kita boleh hantar waktu malam" Semua wartawan ketawa dan Datuk Samy Vellu juga turut ketawa. 

 


Tiba-tiba!
Minda aku jadi keliru, dengan kojer yang sedang aku buat sekarang. Sama ada aku sedang berada di Sungai Siput menghadiri program derma darah bersama Datuk Samy Vellu, atau sedang menaip atau sedang kayuh basikal dengan Tengu Wong dan Si Mahfol.

(Trit, trit, trit! Handphone aku berbunyi dan minta dijawab. Dalam hati aku, siap pulak yang kacau aku tengah menaip ne!)



Nota Kaki "Orang ketawa kita ketawa, taktau orang ketawakan kita" - Jumpa lagi dari Mj!







No comments:

Post a Comment