25 May 2013

CONTENG HUJUNG MINGGU!


As Salam!
Ketika ini jam dinding kat rumah aku menunjukan 1130 malam, bahang panas masih terasa walaupun kipas ligat berpusing. Waktu camne aku lebih suka mengadap laptop daripada menonton TV. Sabelumnya tadi, selepas waktu Isyak, aku cuba gak untuk menyelak buku 'Istimewa Terkenang' dari siri koleksi rencana terpilih Subky Latif, tetapi baru beberapa helai muka surat diselak mata mulai layu. 


Sebelum Tu!
Kul 0850 malam, kat dapur isteri aku sedang merebus sekotak buah kurma, sementara tu  sempat lagi dia mengoreng karipap untuk dijadikan menu makan malam. Buah kurma tu terpaksa direbus dahulu pasal udah keras kerana disimpan lama kat chiller. Bila udah lembut barulah dikisar (blender) untuk dijadikan pati juice kurma.


Aku Pulak!
Waktu yang sama terpaksa ngadap laptop untuk melawan agar mata aku tak terlelap dek kerana bahang panas. Aku mula nak menconteng foto-foto lama dengan menggunakan Photo Scape. Melalui Editor photo scape, kenkawan diluar sana juga boleh menconteng dengan gunakan tool clone stamp untuk menjadikan objek dua atau tiga seperti foto diatas ini. 

Foto
kat atas ne aku edit gunakan brighteen  untuk gambar lebih terang dan aku juga suka  gunakan type face (jenis tulisan) 'STENCIL' untuk perkataan TITI! Sambil conteng-conteng sempat gak aku bancuh secawan kopi dewa mahkota dan aku sejukan kat dalam chiller. Isteri aku pulak udah selesai kisar buah kurma dan selesai gak goreng karipap.


Aku
berhenti kejap menconteng foto, pasal perut terasa lapar. Nampaknya menu makan malam kali ne mungkin paling simple iaitu karipap panas bersama air kopi kurma blended. Jangan taktau, aku telah habiskan enam ketul karipap dan disulami entah berapa gelas air sejuk. Tersangatlah dahaganya Beb!



Alhamdullilah!
Perut udah disi dan sambung semula kojer-kojer menconteng. Aku terus edit dan upload foto sementara tunggu kul 1200 malam pasal nak tenguk siri Nakita di NTV Seven. Bersama-sama ne aku paparkan 12 foto untuk tatapan kenkawan yang terklik blog aku.



Oh Ya!
Besuk ada beberapa majlis yang perlu dihadiri iaitu jemputan majlis perkahwinan pasangan Nur Faziela dengan Mohd Hazwan yang diadakan kat Taman Fadason, Kepong-Kelompo. Undangan majlis perkahwinan pasangan Izzati dengan Hafiz yang diadakan di Balai Bomba dan Penyelamat Keramat, Jalan Jelatek, Kelompo.


Lepas Waktu Zohor! Jadual harian aku ialah pergi majlis kenduri kesyukuran dan doa selamat di rumah adek Midah kat Paya Jaras, Sungai Buloh, Selangor. Aku hanya dapat merancang dan Allah jua yang Maha Bijaksana yang akan menentukannya.


Minggu Depan! Ada gak kenkawan ajak berkayuh ke Janda Baik atau ikut majlis member kahwin kat Kedah. Sayangnya aku udah set untuk ke Bukit Mertajam nak temankan anak  buah daftar masuk ke Uitm. Sambil tu tentulah aku ambik kesempatan melancong ke pulau mutiara untuk merakam tempat-tempat yang menarik.




Mai Penang! Udah ada peluang eloklah singgah pusing pulau Beb. Nanti aku nak singgah kat bandar raya Georgetown terutama menyaksikan keunikan monumen lama seperti Rumah P. Ramlee, Fort Cornwallis dan Queen Victoria Memorial Clock Tower. Tak lupa gak nak rasa ABC, Laksa Penang dan Nasi Kandar. Angan-angan ne, takpe kan! Pasal angan-angan tak kene bayar!
- Jumpa lagi!



No comments:

Post a Comment